Responsivt webdesign

Nettsider blir brukt på jobb, hytta, handletur, toget, sofaen og i utlandet . Leseren bruker smarttelefon, nettbrett, laptop, prosjektor og TV. Et godt webdesign tar hensyn til alt dette, og det er det som menes med «responsive webdesign».

Hvem henvender nettsiden seg til, og hva ønsker man at brukerne skal foreta seg? Det er blant spørsmålene man bør stille, og for større nettsider er det gjerne aktuelt å ha et eget forprosjekt før webdesignet starter. Webdesignprosessen starter nemlig med kartlegging, målsetting og prioritering av innhold.

De beste webdesignene skapes med reelt innhold i fokus – slik blir nettsiden tilpasset innholdet og ikke motsatt. I praksis er det likevel sjelden at alt innhold er ferdig når webdesignet utføres, og det kjøres gjerne parallelle løp når tiden er snau. Da får webdesigneren og innholdsprodusentene jobbe tett sammen.

Et webdesign bygger på en visuell profil enten det er for et produkt, en kampanje eller en bedrift. Slik sett er det allerede et sett med regler å følge for webdesigneren når det kommer til fargebruk, fonter, logoplassering, grafiske elementer, fotostil og uttrykk. Da er det webdesignerens oppgave å bruke disse elementene på best mulig måte til å legge tilrette for gode brukeropplevelser.

Hva er leveransen av et webdesign?

Leveransen av et webdesign kan være et statisk webdesign i Photoshop/Illustrator. Dette er først og fremst tilfellet dersom andre enn webdesigneren selv skal kode designet.

For en som er digital designer og front-end utvikler er det naturlig å gå over til koding så snart de aller viktigste elementene er godkjent. Dermed glir webdesignfasen over i kode-fasen, slik at det blir mulig å vise effekter og tilpasning til ulike skjermstørrelser i praksis. Leveransen av et webdesign er fra min side oftest ferdig kodet markup som er klar for implementering i for eksempel WordPress eller egne webapplikasjoner.

I de tilfellene der jeg får gjøre hele prosessen glir tilogmed både webdesign-, kode- og WordPressfasene inn i hverandre.